Xerox, vooral bekend vanwege de kopieermachines, heeft op haar website een aantal demo’s gezet van beeldanalyseprogramma’s. Alle programma’s zijn nog in een testfase. Je krijgt wel een goed idee van wat er komen gaat. Een handig programma is de Similar Image Search, waarmee je gelijkwaardige foto’s kunt opsporen op basis van de beeldinhoud, dus niet op trefwoorden. Ook Image Categorizer werkt op basis hiervan en kan erg handig zijn voor stockfoto’s. Heel anders is de Natural Language Color. Daar kun je op basis van woorden aangeven hoe je een foto aangepast wil hebben.
Het meest in het oog springend is wel de Aesthetic Image Search. Je zoekt daar de foto’s op de esthetische waarde, hoe mooi ze zijn dus. Je kunt op die manier heel snel de slechte foto’s verwijderen, of juist alleen de mooie foto’s vinden, is het idee. De zoekmachine werkt op basis van beoordelingen door mensen. De foto’s worden onderverdeeld in categorieën en per categorie wordt gekeken wat als mooi ervaren wordt. Bij portretten wordt bijvoorbeeld ondermeer gelet op een donkere achtergrond, omdat dat een beter contrast oplevert. Een foto van een waterval wordt als goed beoordeeld als er stromend water te zien is.
Het is een interessante techniek die in de (nabije) toekomst zeker haar waarde zal bewijzen. Denk bijvoorbeeld aan het inbouwen van de algoritme in de camera voor consumenten. Ook grote beeldbanken kunnen met dit soort gereedschappen snel zoeken. Of het de fotografie echt ten goede komt, durf ik niet te zeggen. De kans op vrij eenduidige foto’s neemt wel toe en is het niet juist interessant om eens de gebaande paden te verlaten?
Geen makkelijke opgave om het met een computer uit te zoeken en dat blijkt ook wel, doordat er in alle beschikbare categorieen wel een paar foto’s staan die er niet in horen. Toch knap hoe ver ze al lijken te zijn.