De weg naar succes als fotograaf – Sonja van Driel

Dit keer in de boekenrubriek twee boeken van Sonja van Driel over het ondernemerschap.

Ondernemer in beeld

sonja 2De titel Ondernemer in beeld’ dien je op twee manieren op te vatten: aandacht voor de ondernemer en ondernemers die zich met beeld bezighouden. Sonja van Driel richt zich op de fotograaf. Dit is een boek voor fotografen op de startbaan van hun carrière. Maar ook voor ervaren rotten met vele vlieguren die vermoeden beter te kunnen.Daarbij is er bijzondere aandacht voor fotografen die de sociale revolutie via internet hebben gemist. De tijd dat je een telefoontje krijgt met de vraag met je map langs te komen is voorbij. Als je dat als fotograaf niet vol op je netvlies hebt staan mis je ontwikkelingen en daardoor kansen. Meer dan een derde van dit boek gaat over communiceren via het net. Bijvoorbeeld via Linkedin, Facebook , Twitter,  e-mail en een website. Die worden vaak vanaf punt nul uitgelegd, waarbij ook de mores van de verschillende internetculturen aan bod komen. Voor de gevorderden komt bijvoorbeeld trucs om beter te worden gevonden op internet aan bod. Verder vind je voorbeelden voor facturen, contracten en aanmaningsbrieven die je mag overnemen en vele, vele kleine en grote wijsheden over het ondernemen. Veel van wat voor een fotograaf speelt komt aan de orde, al zouden juridische zaken als auteurs- en portretrecht iets meer ruimte mogen krijgen. De wijsheden zijn eerder hoofd- dan bijzaak, het boek begint ermee. Dit is de tweede uitgave van dit boek en Van Driel heeft de mogelijkheid van herdruk aangegrepen om het te actualiseren. Van Driel schrijft in een heldere, makkelijk leesbare stijl wat haar boeken licht verteerbaar maakt. Haar toon is opgeruimd en optimistisch. Ze ziet overal kansen voor ons liggen. Bijvoorbeeld omdat wij potentiële opdrachtgevers niet weten te herkennen of niet handig benaderen. Met dit boek op het nachtkastje is het mooi dromen. Je kunt je afvragen of dat optimisme niet wat naïef is in een tijd waarin fotografen zoveel tegenwind hebben. Van Driel is geen egobooster a la Ratelband, maar een nuchtere vakvrouw met kennis over het fotografische veld. De mogelijkheden die ze ziet krijgen een fundament. En het bewijs dat je ook nu met fotografie geld kunt verdienen ligt er, ook nu zijn er immers fotografen die prima draaien. Misschien is dat juist wat je wilt lezen in deze moeilijke tijden. Asiso, herziene uitgave, 20,5x 20 cm, 132 blz. Nederlandstalig. Paperback. ISBN 789081533140. 24,50 euro.

Opdrachtgever in beeld

sonja1De boeken ‘Ondernemer in beeld’ en ‘Opdrachtgever in beeld’ hebben veel met elkaar te maken. Ze draaien beide rond het zakendoen in de fotografie. Bij ‘Opdrachtgever in beeld’ laat Sonja van Driel zien hoe een fotograaf overkomt vanuit het gezichtspunt van de opdrachtgever. Ze diept daarmee een aandachtspunt uit ‘Ondernemer in beeld’ verder uit. Dertien opdrachtgevers worden geïnterviewd, bijvoorbeeld Stefan Claessens van Natuurmonumenten, Lesley Kooman van Panorama, Jeroen van Zwam van Publicis en Danny Ellinger van Foto Natura.  Daarbij vallen je af en toe de schellen van de ogen. Zo zijn er opdrachtgevers die verwachten door fotografen benaderd te worden zonder dat dat gebeurt. Andere opdrachtgevers worden benaderd met fotografie die ze niet zoeken. Het lijkt  erop dat veel fotografen geen gedegen studie maken van de markt. Ergens lijken we op gouddelvers. De grote zichtbare klompjes zijn al lang weggegraaid, het is zinloos te denken dat je die nog vindt. Maar goudstof en wat dieper begraven goud kan er nog liggen. Met gedegen zoekwerk alleen ben je er niet, en ook dat weten de geïnterviewde opdrachtgevers in dit boek goed over te dragen. Je moet meer zijn dan alleen die vakman die geweldige foto’s levert. Afspraken nakomen en goed overkomen bij de contacten van de opdrachtgever tellen zwaar. Zo zijn er nog veel meer hokjes die moeten worden afgevinkt, met per opdrachtgever een andere lijst. In het verlengde daarvan ligt de noodzaak tot specialisatie. De meeste opdrachtgevers in dit boek zijn niet naar allround fotografen op zoek. Zoals er geen smeden meer zijn, maar wel bankwerkers, aluminiumlassers en verwarmingsinstallateurs, kunnen ook fotografen zich het beste specialiseren. Andersom kun je als fotograaf beter zoeken naar opdrachtgevers op maat. Dit boek nuanceert het stereotype beeld dat veel fotografen over opdrachtgevers hebben en toont kansen die we laten liggen. Asiso, 20,5x 14 cm, 126 blz. Nederlandstalig. Paperback. ISBN 789081533133. 12,50 euro. 

Meer weten

De complete interviews zijn te raadplegen in het boek Opdrachtgever in Beeld of via het streaming medium Online Interviews