terug

De stills van Kris Dewitte

De Belgische fotograaf Kris Dewitte slaagt er op filmsets in om vrij werk en opdrachtwerk ongedwongen en probleemloos te combineren. Enerzijds is hij de professionele stillsfotograaf, anderzijds neemt hij op de set elk moment te baat om zijn fotografisch talent als vrij kunstenaar onbaatzuchtig bot te vieren.
Met zijn tentoonstelling ‘Open Asia’ in Turnhout legt Kris Dewitte met 57 filmsetimpressies en 17 portretten van actrices de nadruk op stillsfotografie, het resultaat van zijn werk op Aziatische filmsets. Voor deze gelegenheid reisde hij naar het Verre Oosten, waar hij op verschillende locaties in Taiwan, Thailand en Singapore filmopnamen bijwoonde. Wat je op de tentoonstelling te zien krijgt, zijn niet direct de eigenlijke filmstills, maar sfeerbeelden die tijdens de draaidagen zijn gemaakt. Momenten die net geen filmstill zijn, maar impressies van een fotograaf die het opnameproces van zeer dichtbij volgt.
Het boek ‘Open Asia’ toont een uitgebreidere selectie aan foto’s van de reeks uit de tentoonstelling, en omvat 144 pagina’s. Dit is reeds het negende boek met werk van Dewitte. Daarvoor was er ‘Carposers’, een reeks zwart-witfoto’s van componisten van filmmuziek, dat in Japan naar aanleiding van de tentoonstelling in het Suntory Museum in Osaka werd uitgegeven, met een voorwoord van David Lynch-componist Angelo Badalamenti.

Analoog / Digitaal

Terwijl Kris Dewitte vol gaat voor analoge fotografie baadt dit project evenwel in een digitale sfeer. De prints werden inderdaad gerealiseerd via digitale weg. Kris zorgde daarbij weliswaar voor de scans maar het verdere verloop kende de inbreng van Mutoh België, producent van digitaal grootformaat printers. Gunter Caus, Marketing Support Engineer licht toe: ‘We hadden al eerder samengewerkt met Kris. Twee jaar geleden betrof het een openluchttentoonstelling in de Japanse Tuin van Oostende en in die omstandigheden lag het voor de hand om eerder te kiezen voor digitale prints die aan de openluchtomstandigheden zonder problemen blootgesteld konden worden. Met deze ervaring in petto kreeg de samenwerking tussen Kris Dewitte en Mutoh een verder verloop waardoor dit project tot stand kwam. Het feit dat er twee grootformaten werden gerealiseerd stelde bovendien bijzondere eisen maar het resultaat is ronduit perfect en toont aan dat de gebruikte technologie op punt staat en veel vermag, dit laatste tot grote voldoening van Kris,’ voegt hij er nog aan toe.
Als drager werd er Dibond-plaat  van 3 mm dikte aangewend waarop dan de prints gekleefd werden gerealiseerd op zelfklevend PVC van Grafityp, meer bepaald de folie S52P plus het laminaat LAM 170. Voor de wall blow ups werd het serienummer S12R gebruikt waarop dan hetzelfde eerder genoemde laminaat kwam. Voor het printen zelf werd de recente Mutoh ValueJet 1624 ingezet uitgerust met drop-on-demand Micro Inkjet Technology en met gebruik van Eco Ultra-inkt. Deze machine is een zogenoemde roll-to-roll printer die een sneller resultaat neerzet dan een vlakbedprinter. De grootste formaten dienden getiled te worden waarna de delen op locatie quasi onmerkbaar aan mekaar werden gezet.
Het hele artikel met het interview van Willi Smeuninx met Kris Dewitte is te lezen in Pf nr.6 of op de iPad.

Tentoonstelling

De tentoonstelling vindt plaats in het museum van Kunstforum Würth in Turnhout, in samenwerking met het Filmfestival Open Doek en Turnhout Cultuurstad van Vlaanderen 2012 en loopt nog tot en met 30 september. Alle dagen open van 10 tot 17 uur, behalve feestdagen, zaterdag 21 juli en woensdag 15 augustus.


Bekijk ook deze items