terug

De Nikon1 V3

Het Nikon1 systeem is en wordt wel met wat wantrouwen bekeken, de reden daarvan is de maat van de sensor, die als één inch door het leven gaat maar een 9 bij 13 mm opnameformaat heeft. Dat levert natuurlijk wat beperkingen op, zo is er bij de compacte standaardzoom die meegeleverd wordt weinig mogelijk wat betreft werken met de scherptediepte. Ook de hogere ISO-waarden leiden onder deze beperking. De supersnelle AF is wat het systeem technisch toch interessant maakt.
EdK-20140520-0218-Edit
Populisme
Bij elk nieuw model, en Nikon heeft er het tempo wat dat betreft wel in, wordt het aantal pixels op de sensor verder verhoogd. Werd met een prettige tien miljoen begonnen, bij de V3 zijn het er inmiddels zestien. Dat zal ongetwijfeld door marketing overwegingen en vraag uit de markt gedreven worden, maar het komt de kwaliteit niet in alle opzichten ten goede. Toch blijft het een vreemd verschijnsel, dat aantal pixels en wat je als fotograaf verwacht. Wanneer ik nog eens een oude camera uit de kast haal, vijf miljoen pixels slechts, maar met een extreem goed objectief, dan zien de opnames er nog steeds prachtig uit tot 100% op het beeldscherm. Maar je hebt de bijna onbedwingbare neiging om ze groter te willen zien dan ze zijn, zijn die schroefjes dan echt niet te zien? Dat gevoel, het is nooit genoeg als je achter je beeldscherm zit, zal wel bij iedereen spelen. Maar voor normaal gebruik doet die eindeloze gedetailleerdheid er natuurlijk niet toe. Kies je voor dit Nikon1 systeem, dan is het verstandigste om gewoon de ruis te accepteren, als je die niet wilt moet je een camera met een grotere sensor aanschaffen, want vanaf ISO 200 is er al marginaal ruis zichtbaar, en de instelling op ISO 6400 en 12800 kennen een speciale ruis-reductie instelling die zelfs wanneer de camera op RAW staat ingesteld JPEG-bestanden oplevert. Inderdaad met minder ruis, ook met minder scherpte, wat nu eenmaal altijd de twee uitersten zijn is waar je een middenweg tussen moet vinden.

Bij ISO-1600 wordt de ruis wel zichtbaar, hier een detail uit de testopname.
Bij ISO-1600 wordt de ruis wel zichtbaar, hier een detail uit de testopname.

ISO 12.800. hier als NEF bestand opgenomen en in Lightroom5 verwerkt. Er is veel ruis, de kleuren gaan wat in elkaar uitlopen, en de donkere stukken van de grijstrap zijn allemaal gelijk geworden.
ISO 12.800. hier als NEF bestand opgenomen en in Lightroom5 verwerkt. Er is veel ruis, de kleuren gaan wat in elkaar uitlopen, en de donkere stukken van de grijstrap zijn allemaal gelijk geworden.

Wanneer je kiest voor de speciale ruisonderdrukkingsstand voor ISO 12.800 wordt de ruis door de camera gereduceerd, samen met de scherpte, en je krijgt altijd een jpeg-bestand.
Wanneer je kiest voor de speciale ruisonderdrukkingsstand voor ISO 12.800 wordt de ruis door de camera gereduceerd, samen met de scherpte, en je krijgt altijd een jpeg-bestand.

V3
De V3 beschikt alleen over een LCD-scherrm als zoeker, het kan wel uitgeklapt en opgeklapt worden om de camera ook hoog of laag te kunnen gebruiken. Ik kreeg er een nieuw compact standaardzoomobjectief bij, 10-30 mm. het schuift uit en in met het in en uitschakelen van de camera, het voorste element wordt afgeschermd met twee schuiven, zoals dat ook bij compactcamera’s gebeurt. De kwaliteit is goed, maar niet heel goed, de beste openingen om te gebruiken zijn ƒ/5,6 en ƒ/8, bij kleinere diafragma-openingen neemt de scherpte weer af door de diffractie. En ik denk dat het systeem ook wel vooral als een super-compact camera kan worden gezien, zij het dan dat er wel enkele speciale extra mogelijkheden zijn. De snelheid van het AF-systeem met zo’n licht objectief is prachtig, je hoeft er niet op te wachten, gebruik je een lichtsterker objectief dan gaat het nog sneller. Het systeem gebruikt speciale pixels op de sensor die het fase-detectie AF systeem zo snel laten werken, ze zijn uiteraard niet als zwarte stipjes in de foto’s zichtbaar, de naastgelegen pixels leveren de informatie die gebruikt wordt om toch beeld te krijgen op de plekjes waar het niet wordt opgenomen. Het Canon dual-pixel systeem is ontwikkeld mede om dit probleem te voorkomen. Het is ook mogelijk om middels een adapter standaard Nikon F objectieven te gebruiken, door de 2,7 crop-factor krijgen die al snel de beeldhoek van een teleobjectief, maar wel met een mooie lichtsterkte, bijvoorbeeld bij gebruik van een 50 mm ƒ/1,4. Verder worden er dor het grote aantal pixels op de kleine sensor natuurlijk forse eisen gesteld aan de kwaliteit. Op een kleinbeeld-formaat sensor zou deze pixeldichtheid bijna 100 miljoen beeldpunten opleveren. Heb je een ouder objectief dan moet er handmatig worden scherp gesteld, de objectieven met CPU leveren wel bevestiging, je ziet op het scherm dat het AF-systeem vindt dat de focus klopt. daarnaast krijg je als je dat instelt een vergrote weergave van een deel van het beeld om je te helpen. Heb je een modern objectief, dan werkt de auto-focus. redelijk snel, maar niet zo snel als met de eigen Nikon1 objectieven. Het grotere gewicht van het glas in combinatie met de kleine accu van de Nikon1 V3 zal daar debet aan zijn.
EdK-20140522-0627
Lage standpunten zijn erg gemakkelijk door het beweegbare LCD-scherm.
Lage standpunten zijn erg gemakkelijk door het beweegbare LCD-scherm.

Toekomst
Los van het feit dat de combinatie van een Nikon1 camera met een lichtsterk NikonF objectief bijvoorbeeld de mogelijkheid biedt om zonder enig geluid te fotograferen, de camera kent een volkomen stille stand, is het vooral interessant of Nikon in staat zal zijn dit heel snelle AF-systeem ooit te gaan gebruiken voor camera’s met een grotere sensor, zeg maar de spiegelloze Nikon systeemcamera met een kleinbeeld of APS-C formaat sensor. Dat zou natuurlijk wel interessante opties bieden. Want snelheid, tot 20 beelden per seconde met AF en onderwerpen volgen, dat is wat de Nikon1 V3 kan. Daarnaast uiteraard Full-HD video opnemen, en nog een aantal andere effecten met serie-opnames, of video gecombineerd met een afsluitende foto. Al die speciale mogelijkheden zijn leuk, maar vragen wel om de nodige oefening wil je er echt leuke resultaten uit halen.
Het contrast tussen zon en schaduw valt met wat nabewerking in het RAW-bestand wel te overbruggen door de Nikon1 V3
Het contrast tussen zon en schaduw valt met wat nabewerking in het RAW-bestand wel te overbruggen door de Nikon1 V3