David Lynch: Dark Splendor

Een kunstenaar van buiten de fotografie, die ons laat zien hoeveel er kan met ons medium. Lynch kennen we van bioscoopfilms als Blue Velvet, Wild at Heart en Mulholland Drive. Stuk voor stuk films met een duistere, verontrustende ondertoon. In deze uitgave zie je ander werk van deze fanatiek mediterende regisseur. Tijdens zijn kunstacademietijd was hij in veel meer dan cinema geïnteresseerd. Zijn fascinatie voor film ontstond nadat hij zich voorstelde dat elementen op een schilderij van zijn hand begonnen te bewegen. Zijn films dringen voor in het voetlicht, maar hij is in een aantal andere kunstdisciplines op niveau actief gebleven. Het draait om foto's, schilderijen, schetsen en installaties. De meest opvallende fotografie is de 'Distorted Nude Series', waarin hij naaktfoto's uit de 19de eeuw vervormd weergeeft. We zien bovendien foto's van oude industriële installaties en smeltende sneeuwpoppen. Lynch blijkt beter in het bewerken van bestaande foto's dan in het maken van nieuwe. Dat klopt met het beeld van een regisseur die zelf nooit een camera hoeft te hanteren, maar wel de verantwoording neemt over de kwaliteit van het beeld. In het boek is aanvullend een keur aan prachtige filmstills opgenomen, die perfect combineren met al het andere werk. De thema's in zijn fotografie en schetsen en installaties sluiten nauw aan bij die in zijn films. Welk medium hij ook gebruikt, je krijgt steeds weer het zelfde onbestemde gevoel als bij het kijken naar zijn films. Sterker nog: het voor hem zo typische surrealisme wordt door dit boek verhelderd. Dit boek is uitgebracht als catalogus bij een tentoonstelling van zijn niet-bewegende werk in het Max Ernst Museum Brühl in Duitsland. Bestellen Tekst: Dietmar Dath, Stefanie Diekmann, Thomas W. Gaetgens, Andreas Platthaus, Peter-Klaus Schuster, Werner Spies Hatje Cantz, 41 x 24,5 cm, 352 blz., gebonden Engelstalig, ISBN 9783775726443