terug

Column: Verdienmodellenhype

0001.PFWat is nou het verdienmodel? Hoe vaak hoor je deze vraag niet voorbij komen aan het einde van een mooie inspirerende lezing? Een vraag die ontstaat doordat de vragensteller misschien wel minder winst maakt dan vroeger of misschien is het een starter die zich afvraagt hoe hij zijn verdienmodel kan optuigen. De spreker geeft een antwoord  en krijgt vervolgens dikwijls een ‘ja maar’ op zijn repliek, want zo zijn ‘we’ niet gewend om ons geld te verdienen. En is de marge niet veel te laag?
Een kant-en-klaar antwoord over een kant-en-klaar verdienmodel is er eigenlijk niet. Het is wel zo dat het tijd is om aan je verdienmodel te sleutelen als de winst zakt of je zelfs verlies draait. Kijk om je heen, wat zijn de opties? Er zijn tegenwoordig namelijk veel meer mogelijkheden dan vroeger om je activiteiten uit te breiden en meerdere verdienmodellen te creëren. Wat dacht je van self-publishing, bloggen, crowdfunding, online veilingen, het delen van je kennis. Er zijn steeds meer fotografen die misschien niet zo zeer met het maken van foto’s hun geld verdienen, maar juist met allerlei extra’s eromheen. Om aan deze, laten we het nevenactiviteiten noemen, geld te verdienen is het wel zaak dat je opvalt met je fantastische beelden. Goede onderscheidende fotografie blijft dus belangrijk.
Lars Boering omschrijft in het novembernummer van Pf het verdienmodel als volgt: ‘Het verdienmodel kijkt je ’s ochtends aan in de spiegel’. Doe dat maar eens. Ga voor die spiegel staan. Staat het je aan? En dan bedoel ik natuurlijk niet of je haar wel goed zit en of er al rimpels te zien zijn. Is het iemand waar jij graag mee zou willen werken? Is het een persoon waardoor jij geïnspireerd zou raken? Straal vertrouwen uit en vooral, wees een leuk, interessant en creatief persoon om mee te werken. Het maakt niet uit voor welke niche je kiest, als je maar gelooft in je concept, een visie hebt en bovenal werkt met passie. Wees die persoon waar je zelf het allerliefst mee zou willen werken. Want het verdienmodel dat ben je zelf!
Ps: in het novembernummer van Pf hebben we een uitgebreid artikel over verdienmodellen. Benieuwd? bestel het nummer dan hier.