terug

Column: Half vol of half leeg

_MG_8586Wat een contrast! Afgelopen weekend las ik een discussie op internet. Een professioneel fotograaf betichtte een amateurfotograaf die kleine opdrachtjes wilde doen van broodroof. Een fikse discussie volgde. Maandagavond was ik aanwezig bij de Bruidsfoto Awards. Met deze internetdiscussie in mijn achterhoofd vroeg ik me af hoe de vlag er hier bij zou hangen. Bruidsfotografen kennen als geen ander het fenomeen van ‘ome Kees kan ook mooie plaatjes maken’. In tegenstelling tot de internetdiscussie, leken ze hier helemaal geen probleem te hebben met de hobbyist. Natuurlijk was het leuk geweest als je die bruiloft ook had mogen fotograferen, maar uit de cijfers blijkt dat nog steeds tachtig procent van de bruidsparen kiest voor een professioneel bruidsfotograaf. Niks te klagen dus. Een aantal fotografen gaf aan dat ze zelf ook als die ‘ome Kees’ begonnen zijn.
Of het aan de sfeer van de avond lag? Wellicht, maar het leek er sterk op dat deze zeer mooi uitgedoste fotografen heel zeker waren van hun product. Stuk voor stuk willen ze wat moois maken, zich juist onderscheiden en laten zien wat de meerwaarde is van een prof. Kijk, that’s the spirit!
Spreker Klaas Weima van Energize gaf deze enthousiaste fotografen een aantal handvaten om ‘in the picture’ te blijven. De tips van Weima zijn echter niet alleen voor de bruidsfotografen interessant, maar voor alle fotografen. Zijn eerste tip was: verdien de aandacht. Gebruik een tevreden klant. Het houdt tegenwoordig niet meer op bij het afleveren van een mooi product, daar begint het pas. Zorg dat mensen het rondvertellen en delen in de social media. Het is goed om je bewust te zijn van de huidige ‘google-generatie’. Vraag jezelf daarom af op welke twee woorden jij gevonden wilt worden in google. En kijk daarbij echt naar wie je wilt zijn.
Ik kan hier zijn hele pleidooi neerschrijven over het snel reageren op de social media, het eerlijk en transparant zijn en het fouten durven maken, maar eigenlijk is de kern: WEES ACTIEF. Zorg ervoor dat het glas weer halfvol wordt in plaats van half leeg. Niet alleen in de fotografie hebben we te maken met beun de beunhaas. In bijna alle beroepen zijn wel broodrovers aan te wijzen. Er over klagen helpt niet, je onderscheiden wel. Communiceer, wees zichtbaar, bied goede service, bouw een netwerk, ga samenwerken, bied extra’s en ga niet stunten met de prijs, omarm de amateur in plaats van hem te vernederen, wie weet is het juist die ‘broodrover’ die jou aan een goed belegde boterham kan helpen. Je moet zenden om te kunnen ontvangen.  Want het is niet alleen de kwaliteit van je foto waarmee je het vertrouwen van een klant voor je wint.


Bekijk ook deze items