terug

Candida Höfer: Spaces of their own

Candida Höfer is een fotografe uit de Düsseldorfer Schule. Net als de elders op deze pagina ter sprake komende Thomas Struth, zat ze in de schoolbanken bij het fotografenpaar Bernd en Hilla Becher. Die hanteren fotografie vooral om een fragment uit de werkelijkheid voor nadere studie te bevriezen. Foto’s worden zo gemaakt dat je achteraf het onderwerp op alle gemak en in alle diepte kunt ervaren.
De Bechers hebben een flinke reeks fotografen afgeleverd, vaak met een hang naar sterk gedetailleerde overzichtsfoto’s. Höfer is een klassenvoorbeeld. Ze is bekend om haar frontaal en zo symmetrisch mogelijk gefotografeerde interieurs. Dat zijn meestal zalen met een belangrijke historische en culturele rol.
Denk aan het binnenwerk van theaters, musea en paleizen. Deze uitgave staat vol met bibliotheken die ze gedurende een periode van ruim vijftien jaar heeft vastgelegd.
Het boek is zo geordend dat het de bibliotheken op de diverse routes naar Santiago de Compostela laat zien. Daarmee wordt een link gelegd met pelgrimage. Je zou in deze tijd van internet bijna vergeten dat je vroeger voor kennis de deur uit moest, en heel vroeger heel lang moest reizen.
De oude bibliotheken waren pelgrimsoorden voor kenniszoekers en dat zijn precies de bibliotheken die we te zien krijgen.
Grandeur is een belangrijke rode draad in Höfers fotografie en dat zien we ook hier terug. Imposant gefotografeerde statige ruimten, waarin het verleden niet alleen in boeken maar ook in de ruimte zelf zorgvuldig is geconserveerd. Het is een en al overdaad en zo is het boek zelf ook opgezet. Er staat een overweldigende hoeveelheid foto’s in, eigenlijk te veel.
Hoe dan ook hadden de dissonanten achterwege mogen blijven. Dan hebben we het over een paar handen vol foto’s van details, vanuit een hoek, en foto’s van inferieure technische kwaliteit.
Bestellen
Tekst: Herbert Burkert, Luisa Castro, Enrique Vila-Matas
Xunta de Galicia, Schirmer/Mosel,
29×31 cm, 208 blz., gebonden
Engelstalig, ISBN 9783829605144