terug

Bruidsfotografe met een internationale klantenkring

foto: Christine Meintjes
foto: Christine Meintjes
Bruidsfotografe Christine Meintjes (30) woont en werkt in Zuid-Afrika, maar fotografeert regelmatig bruiloften in andere delen van de wereld. Hoe komt ze aan die internationale klantenkring? De kwaliteit van haar werk is uitzonderlijk, maar dat is maar de helft van het verhaal. Authenticiteit en een goede communicatie zijn belangrijker. Daarin spelen social media een belangrijke rol.

Christine Meintjes was veertien toen ze Frieda ontmoette, een plaatselijke fotografe, die een fotosessie met haar deed. Na die sessie bood Frieda de leergierige Meintjes een weekendbaantje aan als camera-assistent in haar bedrijf ‘I shoot people’. Zes jaar lang ging Meintjes mee op bruidsreportage. Ze mocht geen enkele foto schieten, maar moest zich tevredenstellen met het verwisselen van lenzen en films, alle mogelijke klusjes doen en kijken. Vooral veel kijken hoe het eraan toe gaat tijdens een trouwdag, als spanning en emoties hoog oplopen. Achteraf erkent Meintjes het grote belang daarvan. “Door alleen te observeren heb ik zoveel geleerd over hoe je omgaat met mensen tijdens zo’n emotionele gebeurtenis en hoe je inspeelt op onverwachte situaties. Want het maken van goede foto’s is belangrijk, maar het kunnen omgaan met mensen is nóg belangrijker. Een bruiloft is geen fashion shoot, maar een echte gebeurtenis, met echte mensen en echte emoties. Als bruidsfotograaf moet je zó goed zijn, dat je perfecte foto’s kunt maken, maar tegelijkertijd ook dicht bij de mensen en hun emoties kunt zijn en begrijpen wat zij doormaken.”

foto: Christine Meintjes
foto: Christine Meintjes

Internationale klantenkring

Sinds Meintjes in 2007 haar eigen bedrijf begon, heeft ze meer dan tweehonderd bruiloften gefotografeerd over heel de wereld. Hoe komt ze aan die internationale klantenkring? “Zuid-Afrika en vooral Kaapstad, waar ik woon, is een populaire trouwlocatie voor mensen uit de hele wereld. Eén van mijn klanten, een Zuid-Afrikaanse man die in Kaapstad trouwde met zijn Duitse vriendin, vroegen me om hun trouwreportage te maken. Na hun huwelijk gingen ze terug naar Duitsland en lieten daar mijn foto’s zien aan hun vrienden. Die vonden mijn werk bijzonder – puur, modern en natuurlijk, maar tegelijk zo gestileerd en gefotografeerd alsof het uit een tijdschrift komt –  en toen zij op hun beurt gingen trouwen, belden ze mij met de vraag of ik naar Duitsland wilde komen. Via mond-tot-mondreclame is het verder gegaan. Daarbij is het erg handig dat het tijdens mijn ‘trouwseizoen’ in Zuid-Afrika in Europa winter is; als het hier winter is, heb ik tijd om bruidsreportages te maken in de zomer in Europa.”
“Misschien is het meest onderscheidende aan mijn foto’s wel de belichting. Ik fotografeer alleen met aanwezig licht, indien nodig gebruik ik reflectoren, geen extra licht, alleen een flits in de avond. Mijn foto’s zijn zacht, met gelijkmatig licht, zonder harde schaduwen. Ik zie mezelf als een fotograaf die de mensen kan fotograferen zoals ze echt zijn. Als ze naar de foto’s kijken, moeten ze het gevoel hebben: ‘ja, dat ben ik’.”

foto: Christine Meintjes
foto: Christine Meintjes

Uniek merk

Daarbij verkoopt ze geen foto’s (“dan ga je vergelijken op prijs”), maar ze verkoopt Christine Meintjes, een uniek merk. “Want alleen daarmee kun je je onderscheiden.”Als ze niet aan de verwachtingen van haar klanten kan voldoen, beveelt ze een andere fotograaf aan.
“Ik heb van tevoren uitgebreid contact met mijn (internationale) klanten via e-mail en Skype”, zegt de fotografe. “Ik praat met ze over de bruiloft en help ze met de planning. Ik heb meer dan driehonderd bruiloften gezien, vanuit die ervaring kan ik ze helpen de juiste service providers te vinden bij het soort bruiloft dat ze willen. Ik denk met ze mee, los eventuele probleempjes op, probeer iets méér te zijn dan alleen de fotograaf. Ik geef mijn klanten geen foto’s, maar een ervaring.”

Het belang van het internet

Meintjes’ potentiële klanten zijn jonge mensen die wereldwijd verbonden zijn door het internet. “Sociale netwerken als Twitter en Facebook, maar ook mijn website en blog zijn onontbeerlijk voor mij om in contact met hen te blijven. Ik heb altijd mijn smartphone bij me om foto’s op Facebook of Instagram te zetten. Daar heb ik veel klanten uit gekregen.”
Als bijproduct van haar bruidsfotografie beheert Meintjes The Pretty Blog, een online magazine als inspiratie voor trouwlustigen met tips om bruiden te helpen de mooiste dag van hun leven te plannen, en onlangs riepen Meintjes en haar echgenoot Iaan van Niekerk (ICT-specialist) Kiki in het leven, een online community waar fotografen van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen inspireren.