Beth Yarnelle Edwards – Suburban Dreams

Beth Yarnelle Edwards ensceneert foto’s met documentaire waarde. Dat klinkt vreemd voor een genre waarin je normaal gesproken de werkelijkheid vastlegt zoals die zich voordoet, maar het is normaler dan je denkt. Bij Edwards werkt het als volgt. Ze bezoekt mensen, maakt kennis met ze, geeft haar ogen goed de kost, en bij een volgend bezoek wordt een treffende situatie minutieus gereconstrueerd. Dat levert een boek op dat vol staat met uit het leven gegrepen ‘tableaux vivants’. Edwards houdt het ethisch zuiver door met open vizier te ensceneren. Je ziet dat er geposeerd wordt. Compositie en poses zijn te mooi om waar te zijn, en af en toe voegt ze een scheutje humor toe. Zoals je ook uit een zeventiende-eeuws genreschilderij zou leren. Edwards heeft in allerlei landen gefotografeerd. Ook in Nederland, in opdracht van Noorderlicht. Maar de nadruk ligt op haar eigen omgeving. Dat is de welvarende middenklasse in Silicon Valley in Californië in de VS. Ze fotografeert mensen thuis gedurende hun vrije uurtjes. Bijvoorbeeld televisiekijkend in bed, musicerend, schilderend, sportend, tuinierend of hangend op de bank. Allemaal activiteiten die hier ook heel gewoon zijn, maar als Amerikanen het doen oogt het toch weer net anders. Het zijn soms subtiele verschillen, zo lijkt men zich daar iets vaker voor een activiteit te verkleden. Soms zijn de verschillen groot. Een thuisbioscoop met rijen luxe bioscoopstoelen, een muur vol apparatuur, en popcorn in bioscoopverpakking heb ik hier nog niet gezien. Ook al verstaan wij vandaag de dag hier ook de kunst van het ongeremd hobbyen. Die bioscoop is een van de vele suburban dreams die Edwards in dit boek heeft weten te pakken. Binnen de gesloten deuren en achter de gordijnen voelt de mens zich vrij. Tekst: Robert Evren, Christoph Tannert Kehrer Verlag, 31x24,5 cm, 96 blz., gebonden Engelstalig, ISBN 9783868281842