terug

Aperture 3: Ontbrekende schakels

Voor gebruikers van Apple-computers is er, naast de totaaloplossing die Adobe Photoshop Lightroom biedt, nog een alternatief: Apple’s Aperture, dat de gebruiker in grote lijnen een vergelijkbare functionaliteit biedt, maar dat op een aantal plekken toch wel heel andere accenten legt. Versie 3 lost enkele problemen voor de professionele fotograaf op, die versie 2 iets minder bruikbaar maakten.

Archief

Wanneer het om een totaaloplossing voor de fotograaf gaat, moeten de archieffunctie en de correctiefunctie beide in het programma aanwezig zijn. Andere functies, zoals afdrukken, presenteren, internet, zijn allemaal heel leuk, maar min of meer bijzaak. Het archiefdeel van Aperture 3 is technisch gezien aangepast doordat nu de huidige IPTC4-norm wordt gehanteerd voor de keuze van de beschikbare informatievelden.

Ook kun je heel handig de lijstjes met velden die je wilt zien, aan je eigen wensen aanpassen zodat je alleen de velden ziet die je wilt gebruiken. Diverse combinaties zijn mogelijk. Dat werkt wel goed, net als de optie kleine vaste verzamelingen – presets – aan te leggen om groepjes velden snel in te vullen. Toch kent het programma als archiefsysteem ernstige beperkingen. Zo wordt de informatie niet in of bij de originele bestanden bewaard, maar alleen in de Aperture-database, waardoor uitwisseling met andere programma’s niet mogelijk is.

Wat eigenlijk nog veel erger is, is dat niet alle IPTC-velden in de geëxporteerde JPEG-bestanden terechtkomen. Kies je voor Edit in Photoshop, dan is die informatie weer wel aanwezig. Eigenlijk is dit wat het programma voor professionele fotografen onbruikbaar maakt. Handig is dat de mappenstructuur van je harddisk nu wordt overgenomen in de projectenstructuur. Onhandig is wel dat je niet in één keer een hele map met alle submappen kunt importeren, en dat de ondersteuning voor sommige camera RAW-bestandsformaten ontbreekt.

Hier is te zien dat het corrigeren van de net iets te lichte gebouwen met de highlight recovery prima verloopt, en dat vervolgens ook de lucht nog wat donkerder is gemaakt voor wat extra drama.

Waar?

Er zijn verschillende manieren om de plek waar je foto’s zijn gemaakt als informatie aan de foto toe te voegen. GPS-informatie kan worden geïmporteerd, zelfs uit een speciaal daarvoor gemaakte foto van de iPhone, of uit GPS-apparaten. Maar ook kun je de wereldkaart gebruiken om je foto’s erop te plaatsen. Dat levert dan coördinaten in de GPS-velden van de IPTC. Bij de kaart staat dan ook welk land, welke provincie en soms welke stad het betreft, maar het is me een raadsel waarom die informatie dan weer niet automatisch in de desbetreffende IPTC-velden wordt weggeschreven; dat zou pas echt handig zijn. Ik begrijp nooit zo goed waarom de makers van programma’s zulke dingen niet bedenken.

Correcties

Naast het archief is het maken van correcties en aanpassingen aan je RAW-bestanden een noodzakelijk onderdeel van een universeel programma. En daarvoor bevat deze nieuwe versie van Aperture wel een flink aantal nieuwe opties, die het programma veel bruikbaarder maken. De eerste is dat nu binnen het RAW-bestand deelaanpassingen kunnen worden gemaakt. Daarvoor is een flink aantal ‘penselen’ aanwezig, waarmee je delen van de foto al schilderend kunt aanpassen: donkerder of juist meer contrast, maar ook huidtoonverzachting, behoren tot de mogelijkheden.

De penselen kennen randdetectie, waardoor het erg simpel is wel de lucht donkerder te maken, maar de huizen eronder niet. En dat gaat heel netjes, zonder vreemde randjes op de overgang. Een andere grote vooruitgang is de nu ingebouwde optie complete presets met alle aanpassingen tegelijk aan te maken, waarmee je onder bepaalde omstandigheden gemaakte foto’s vervolgens met één klik aan je wensen kunt aanpassen. Leuk is de kleine voorvertoning die je bij elke preset te zien krijgt voordat je die ook echt hebt gekozen.

Tot de andere noodzakelijke aanvullingen die zijn aangebracht, reken ik de correcties voor chromatische afwijkingen. De uiterlijkheden, zoals full-screen werken met zwevende vensters met gereedschappen en instellingen, zijn gebleven, net als de toetscombinaties om ze op te roepen. Dus bij het overstappen van een vorige versie naar versie 3 hoef je niet zoveel nieuws te leren.

Presentaties

Voor het maken van presentaties biedt de nieuwe versie van Aperture wel heel mooie mogelijkheden. Zo kunnen enkele effecten worden toegepast, bijvoorbeeld een foto in zwartwit of sepia laten zien, zonder dat de foto zelf daarvoor wordt aangepast. Het is een effect dat gewoon tijdens het afspelen wordt toegepast. Hetzelfde geldt voor het zogeheten ‘ken-burns’ effect, waarmee je een wisselend gedeelte van de foto kunt laten zien tijdens de vertoning, wat een bepaalde mate van beweging suggereert. En daarbij hoort volledig HD, 1080p, tot de exportmogelijkheden, zodat de brug naar video al geslagen is.

Maar het is ook mogelijk videobestanden op te nemen in de bibliotheek, en die vervolgens onderdeel van een vertoning, een ‘slide-show’, te maken. Daarbij kun je het volume van het vaste geluidsspoor tijdens het afspelen van de video met meestal eigen geluid verlagen met een percentage naar wens. Om die gemengde vertoning dan direct binnen Aperture vlekkeloos af te spelen, is echt een serieuze computer nodig, maar na export als standaard H.264 full-HD movie zijn de presentaties, met een mengsel van foto’s, geluid en video, prima af te spelen op een Core2 laptop. Ze nemen dan rond 1 MB per minuut in beslag, maar dat zal wel variëren afhankelijk van de inhoud. Animaties met de kaarten waar je de foto’s op locatie hebt gepositioneerd, zijn niet aanwezig, terwijl ik dat toch eigenlijk wel voor de hand vind liggen als optie.

Veel mooie verbeteringen dus in deze nieuwste versie. Toch lijkt het me dat het programma gericht is op de gevorderde amateurfotograaf, waarbij de presentatiemogelijkheden heel mooi zijn geworden. Voor dat onderdeel alleen al zou je het programma kunnen gaan gebruiken, maar dan moeten de eventuele aanpassingen aan je foto’s die je al elders hebt gemaakt, wel worden overgenomen door af te zien van de RAW-bestanden in Aperture, anders wordt het dubbel werk.

 


Bekijk ook deze items