terug

Andreas Gursky – At Louisiana

Net als Jacqueline Hassink maakt ook Andreas Gursky overzichtsfoto’s. Maar hij is minder streng in het inventariseren dan zijn Nederlandse collega. Gursky is op wat anders uit. Bijvoorbeeld op het spelen met onze verwachtingspatronen. Iedereen weet hoe een vliegveld, racebaan of rivierdijk er uitziet, maar niemand kent ze op Gursky’s manier. Bij formule 1-pitstops klikken de camera’s voortdurend. We hebben er allemaal via de media een beeld van gekregen. Een beeld waaraan door de foto van Gursky wordt geknaagd. Wat normaal snelle actiefotografie is, oogt bij hem als een klassiek schilderachtig tafereel. Richten op de juiste poses en het donker maken van de achtergrond zijn daarvoor al toereikend. Soms is er computerwerk nodig, soms is het maken van de juiste keuzes tijdens het fotograferen afdoende om ons dat zetje te geven iets vertrouwds hernieuwd te bekijken.
Als je wilt, kun je in al zijn foto’s schilderkunst zien. Soms een klassiek landschap, soms een genreschilderij, soms een abstractie. Dat werkt vooral goed als je ze op postzegelformaat ziet. Hoe groter ze worden, hoe meer de hedendaagse werkelijkheid door details van nu naar voren komt.
Gursky ontneemt je die mogelijkheid niet. Op tentoonstellingen hangen ze op megaformaten. Vele vierkante meters groot doen ze overigens in afmeting ook weer aan schilderkunst denken. Je zou kunnen zeggen dat afgedrukt in een boek het effect het minst is. Maar nog steeds sterk genoeg om indruk te maken, en het is maar een aspect in het geheel. Dit boek hoort ook bij een tentoonstelling. Maar wel in Louisiana. Tegelijkertijd vormt het een mooie bloemlezing van Gursky’s werk.
Bestellen
Hatje Cantz, 25 x 30 cm, 138 blz., gebonden Duits- en engelstalig, ISBN 9783775732970, €40.