terug

Analyse Fotoweek 2013

In de aanloop van de Fotoweek was er rumoer bij de vakfotograaf. Met name de speciale Fotoweekbon moest het ontgelden. Afgaande op de cijfers van de organisatie en de aandacht in de media lijkt de eerste Fotoweek desalniettemin zeer geslaagd. Maar heeft de vakfotograaf er ook wat aan gehad? Pf deed onderzoek.
“Er is een verschil tussen de Fotoweek en de Fotoweekbon, maar beiden zijn er niet in geslaagd om de toegevoegde waarde van de vakfotograaf te laten zien”, zegt Colijn van Noort, secretaris bij de SVFN en deelnemend fotograaf aan de Fotoweek.
“Mijn persoonlijke indruk is dat tijdens de Fotoweek vooral aandacht is uitgegaan naar de amateur- en kunstfotografie en niet naar de vakfotograaf. De Fotoweekbon is een leuk idee om mensen kennis te laten maken met de fotostudio, maar de uitvoering was dramatisch slecht.” Met name de Fotoweekbon, waarmee consumenten voor 35 euro zich konden laten portretteren, vinden de fotografen een mislukking. “Het is te ingewikkeld.”

Pop-up studio’s

Een derde reden die wordt genoemd voor het mislukken van de Fotoweekbon en de tegenvallende opbrengst bij de vakfotograaf zijn de pop-up studio’s die overal door het land waren verspreid. Met bijna vijfduizend foto’s is het concept een groot succes gebleken. Wat de vakfotografen steekt is dat de foto’s daar gratis werden gemaakt en de aflevering via de Hema loopt. “Zonder de deelnemende fotografen tekort te doen, ontstijgt zo’n gratis studio het niveau van de Albert Heijn niet en daar wil je als vakfotograaf niet mee worden geassocieerd”, zegt Van Noort.
Wel is iedereen het er over eens dat door de Fotoweek de schijnwerpers op de fotografie staan. “Er is op tv nog nooit zoveel aandacht geweest voor de vakfotograaf en de map met publicaties is enorm”, zegt Lars Boering trots.