De auto is hét symbool van de Amerikaanse droom en de bijbehorende drang naar vrijheid. In de series “America by Car” en “The New Cars 1964” van de gerenommeerde Amerikaanse fotograaf Lee Friedlander (1934, VS) speelt dit Amerikaanse icoon de hoofdrol. Foam presenteert deze twee bijzondere series, die voor het eerst in Nederland getoond worden, van 13 september t/m 11 december 2013.
Road Trip
“America by Car” is een verslag van de vele omzwervingen die Lee Friedlander de afgelopen tien jaar maakte in de Verenigde Staten. Vele fotografen, filmmakers en schrijvers zoals Robert Frank, Stephen Shore en Jack Kerouac gingen hem voor. Friedlander weet echter een originele draai aan de ‘American road trip’ te geven. Hij besloot alleen maar te fotograferen vanuit de uiteenlopende huurauto’s die hij gebruikte. Dashboards, deurstijlen en autoruiten maken daardoor een wezenlijk deel uit van het beeld. Elk foto bestaat zo uit beelden van het interieur en beelden van het Amerikaanse landschap buiten de auto die door de voor- en zijruiten strak zijn ingekaderd. Daarnaast buit Friedlander de reflecties die te zien zijn in de achteruitkijkspiegels en zijspiegels volledig uit. Een simpel uitgangspunt resulteert zo in complexe en gelaagde beelden die typisch zijn voor Friedlanders beeldtaal. De fotograaf beschikt bovendien over een scherp oog voor ironische details. Hij maakt gretig gebruik van teksten op billboards en symbolen op uithangborden om extra betekenis te geven aan zijn werk. Zijn foto’s zijn zo rijk dat bij iedere blik nieuwe informatie boven komt drijven. “America by Car” is zo een unieke weerslag van het hedendaagse Amerika.
Autoportretten
“The New Cars 1964” is een veel oudere serie. In opdracht van “Harper’s Bazaar” fotografeerde Friedlander alle nieuwe automodellen van 1964. In plaats van ze volledig in middelpunt te plaatsen en hun beste kant te tonen, koos Friedlander ervoor de auto’s te parkeren op banale plekken zoals voor meubelzaken en op autoslopen. Door gebruik te maken van reflecties, bestaand licht en bijzondere perspectieven gaan de auto’s bijna volledig op in het straatbeeld. Destijds verdween de doos met foto’s in een kast nadat ze verworpen waren door de redactie van “Harper’s Bazaar” omdat de beelden niet verleidelijk genoeg waren. Friedlander vergat de serie en ontdekte deze pas recent weer. “The New Cars 1964” is ondertussen een bijzonder historisch en sociaal document geworden en een volwaardig deel van Friedlanders indrukwekkende oeuvre.
De tentoonstelling is georganiseerd in samenwerking met Fraenkel Gallery, San Francisco en Timothy Taylor Gallery, Londen.
Foam is dagelijks geopend van 10.00 -18.00 uur, do/vr van 10.00 – 21.00 uur.
Locatie: Foam Amsterdam