Pf
  • Nieuws
  • Agenda
  • Over Pf
    • Abonneren
    • Cadeau-abonnement
    • Adreswijziging
    • Adverteren
    • Contact
    • Verkooppunten
  • Abonnement
  • Losse nummers
Pf
Stream

ARAKI Ojo Sashu – Photography for the After Life: Alluring Hell

nov 03, 2014

Sjoerd Knibbeler – Digging up clouds

nov 03, 2014

Noorderlicht – The Other Side

nov 03, 2014

Vivian Maier – Street Photographer

nov 03, 2014

Hans van der Meer – Document Nederland 2014: Nederland – België

nov 03, 2014

Stedelijk – De best verzorgde boeken 2013

nov 03, 2014

Expositie van Vincent Nijhof en Patrick Mangnus – Slagmetaal

Meer berichten

ARAKI Ojo Sashu – Photography for the After Life: Alluring Hell

vr 19 dec 2014 / wo 18 mrt 2015
volgende
Gebruik ← → toetsen om te navigeren
  • A+ A-

© Nobuyoshi Araki


Foam presenteert van 19 december 2014 tot en met 18 maart 2015 met trots een omvangrijke solotentoonstelling van de beroemde Japanse fotograaf Araki. ‘ARAKI Ojo Shashu – Photography for the Afterlife: Alluring Hell’ geeft een bijzondere reflectie op Araki’s oeuvre, dat bekend staat om een focus op het dagelijkse leven en de verweven thema’s van Leven (seks) en Dood. In de tentoonstelling zijn zowel Araki’s befaamde vroege werken te zien, alsook zijn meest recente en nooit eerder in Nederland vertoonde series. De presentatie toont een unieke en intieme kijk in het perspectief van een kunstenaar in de herfst van zijn leven.

Nobuyoshi Araki (Tokyo, 1940) is zonder twijfel één van de bekendste Japanse kunstenaars van deze tijd. Sinds hij zijn carrière begon, in het midden van de jaren zestig, maakte hij tienduizenden foto’s. Zijn onuitputtelijke creatieve energie blijkt tevens uit de grote hoeveelheid (van ruim 450) fotoboeken die hij in de afgelopen vier decennia publiceerde. Araki’s werk is persoonlijk, incidenteel, lukraak, wellustig, erotisch, anarchistisch, ontroerend, vulgair, sentimenteel. Het cumulatieve effect is overweldigend.

Araki staat bekend om zijn ogenschijnlijk afstandelijke Kinbaku-foto’s; Kinbaku is een Japanse vorm van bondage en betekent letterlijk ‘de kunst van het strak vastbinden’. Tegelijkertijd is zijn werk ook zeer intiem en persoonlijk, vaak nauw verbonden met zijn eigen stad Tokyo en de herinneringen aan het huwelijk met zijn in 1990 overleden vrouw Yoko. Alleen door afstand te nemen via zijn lens, kan de kunstenaar de realiteit aangaan en het leven en de dood met elkaar verzoenen.

ARAKI Ojo Shashu – Photography for the Afterlife: Alluring Hell is georganiseerd in nauwe samenspraak met de kunstenaar. Het uitgangspunt is Nobuyoshi Araki zelf en de visie die de fotograaf vandaag de dag heeft op zijn oeuvre. Dit wordt gereflecteerd in een zorgvuldige selectie uit zijn belangrijkste series. De titel van de tentoonstelling verwijst naar het invloedrijke Japans-Boeddhistische boek Ōjōyōshū uit 985, waarin de hemel en de hel worden beschreven. Ōjōyōshū inspireert Araki bij zijn existentiële verkenning van het Leven (seks) en de Dood. Dat polaire evenwicht vormt een rode draad in de tentoonstelling, vanaf de vermaarde series Satchin en Sentimental Journey/Winter Journey tot de talloze persoonlijke fotoboeken en de meest recente foto’s: banaliteit en spiritualiteit, licht en schaduw, onthullen en verbergen, feit en fictie, ratio en drift, creatie en destructie, verleiding en verval, leven en dood, paradijs en hel.

De 74-jarige Araki werkte de afgelopen maanden aan de nieuwe serie qARADISE, die bestaat uit donkere foto’s van bloemen en poppen. Bovendien herontdekte hij de nog nooit getoonde serie Alluring Hell uit 2008, met door Araki overschilderde erotische zwart-wit foto’s. Ook een grote verzameling vervagende polaroids uit de serie Impossible is te zien. Deze (zeer) recente werken zetten de toon van de tentoonstelling; ze spiegelen zowel Araki’s acceptatie van, als zijn verzet tegen het verval. In eerste instantie zijn de foto’s wellicht ongemakkelijk en vervreemdend, met name voor de niet-Japanse bezoeker. Maar naarmate ze langer worden bekeken, creëren zowel de afzonderlijke werken als de combinatie van series een gevoel van vergankelijkheid en melancholie – Araki’s werk heeft een heel eigen, ontroerende schoonheid. De tentoonstelling biedt de bezoeker inzicht in de complexiteit en obsessies van een internationaal zwaargewicht van de fotografie.

Araki vormt de inspiratie en het uitgangspunt voor het winternummer van Foam Magazine, waarin zijn invloed op de hedendaagse fotografie wordt onderzocht.

Deze tentoonstelling is tot stand gekomen in samenwerking met Galerie Alex Daniëls – Reflex Amsterdam.

Deel dit bericht...
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Locatie: Foam Keizersgracht 609, 1017 DS Amsterdam

Meer informatie

  • Tweet

Bijdragen Reactie annuleren

Instagram  Facebook  Twitter

Pf nummer 8 is uit

Bestel Pf 8 →

Vorige edities

Abonneren

Inkijk exemplaar

Nieuwsbrief

Voer een geld e-mailadres in
Dit adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Bedankt!

Disclaimer
Leveringsvoorwaarden
Privacy Statement
Cookies
© 2019 Pf. Alle rechten voorbehouden.
Pf is een activiteit van Virtùmedia B.V.

PF maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie over cookies. Sluiten
Toon opnieuw
Noodzakelijk
Altijd ingeschakeld