terug

Aan alles komt een eind


Ooit kon je als fotograaf met de juiste apparatuur en een gezonde portie vakkennis gewoon een goede boterham verdienen. Creativiteit was mooi meegenomen en promoveerde je naar de hogere regionen. Aan die mooie tijd kwam een eind. De digitale revolutie maakte van iedereen een fotograaf. De concurrentie nam toe en de prijzen kelderden. Vakmanschap in de fotografie werd irrelevant. Aan alles komt een eind. Wij, de vakfotografen, lieten het gebeuren. We deden zelfs mee in het onderbieden van collega’s, investeerden minder, zegden veelal de studio op en gingen met kleine flitsertjes op locatie werken. We maakten steeds vaker veel foto’s voor weinig geld en leken steeds meer op de wannabe fotografen waar we zo’n last van hadden, in plaats van ons professioneel op te stellen. Aan alles komt een eind. We kwamen niet voor onze rechten op en klaagden bij vakverenigingen in kleine groepjes onze nood. Vorig jaar was er nog wel een bijeenkomst in Nieuwegein, waar seminars werden gegeven en meer dan 120 vakbroeders zich kwamen laven aan kennis. Maar daarna werd het weer stil.
Tot dit voorjaar de SVFN in de problemen kwam en ophield te bestaan. Aan alles komt een eind. De SVFN-leden kunnen nu lid worden van de BFN. En in een klap ontstaat daarmee een hele grote vakvereniging, die echt kan optreden als belangenbehartiger van alle beroepsfotografen. Ik hoop echt dat daarmee die tinteling die we allemaal voelden – toen in Nieuwegein – weer terugkomt. Dat gevoel dat iedereen kreeg tussen al die collega’s die allemaal op zoek waren naar een weg uit de crisis en die voelden dat we samen sterker stonden dan alleen. Samenwerking kan die uitweg zijn. Laten we elkaar niet meer de tent uitvechten voor de laatste euro. Maar laten we onze klanten tonen hoe mooi goede fotografie kan zijn, en ze verleiden om daar iets meer voor uit te geven, niet minder.
Klinkt dat te mooi om waar te zijn? Steve Jobs dacht van niet. Apple verdient bergen geld met mooie producten waar ze een meer dan goede prijs voor kunnen vragen. Hetzelfde geldt voor veel Duitse autofabrikanten. En natuurdocumentaires van de BBC. Premium sells. Laten we de krachten bundelen en elkaar inspireren in plaats van kapot concurreren. En laten we weer echte fotografie gaan maken, in plaats van plaatjes. En laten we weer eens trots worden op ons vak. Gelukkig, aan alles komt een eind.